pondelok 28. júla 2014

Cudzie slová trošku inak, kapitola #01


Počas celého týždňa som hľadal inšpiráciu na nový článok. Minule som spomínal, že by som chcel niečo napísať o cestovaní v čase - áno, to stále platí, lenže na článok s takouto témou by som sa musel pripraviť trošku dôslednejšie a aj keď som si už niečo o tom preštudoval, ten článok som chcel písať hlavne z hľadiska môjho vlastného názoru na túto tému a teraz sa na to nejako necítim. Čiže v skratke, aktuálne je to pasé, snáď niekedy nabudúce. Ale, ako som tak rozmýšľal, čo by som vám, aktuálne hŕstke mojich čitateľov (áno, nebudem si nič nahovárať, zväčša náhodným) ponúkol, napadla ma jedna myšlienka. Na tomto blogu som sa chcel venovať skôr takým filozofickejším témam, ale povedal som si, prečo na začiatok neskúsiť niečo osobnejšie. Niečo, čo mi je vcelku blízke a veľmi rád to využívam v mojej slovnej zásobe. Pre vysvetlenie - hovorím o tom, že by som tu "zriadil" takú výkladovňu cudzích slov. Áno, cudzie slová - to bola vec, ktorá ma vždy fascinovala a stále, keď je príležitosť, neodpustím si použitie nejakého prebratého slová. A áno, so sklopenými ušami priznávam, že ešte viac ma baví, keď dopredu viem, že ten na druhej strane tomu slovu nerozumie a požiada ma o vysvetlenie. Skrátka taký som, aj keď to znie dosť povýšenecky. Ale, žiadny strach, aj ja mám len obmedzenú slovnú zásobu a existujú ešte tisícky slov, ktorých význam nepoznám a ďalšie tisícky, ktorých význam nepoznám ja a vy ich poznáte. (A do frasa, našli ste moju slabinu - v najhoršom prípade mi poradí strýček Google ;) )

Ale aby sme sa konečne dostali k pointe tohto článku, vypíšem vám tu pár cudzích slov, ktoré som vybral s pomocou online slovníkov na to určených a kritérium, podľa ktorých som ich vyberal, bolo snáď len to, aby ma to slovo nejakým spôsobom zaujalo a niekedy určitým spôsobom aj inšpirovalo. Pod odborným vysvetlením nájdete aj môj osobný názor na daný termín. Poďme na to.

Pro bono - výraz používaný pre odbornú prácu, ktorú niekto vykoná dobrovoľne a bezplatne alebo za zníženú cenu ako službu verejnosti.
Na začiatok som zvolil výraz, s ktorým sa môžeme najčastejšie stretnúť v právnictve. V poslednej dobe ma zaujímajú seriály s právnickou tématikou ("Drop Dead Diva", "Suits") a keďže sa tam veľmi často vyskytovalo toto slovné spojenie, rozhodol som sa ho preskúmať. V právnickej terminológii toto spojenie vyjadruje, ako už plynie z odborného výkladu akúsi "službu verejnosti", čo v praxi znamená, že právnik zastupuje v súdnom spore človeka, ktorý z rozličných dôvodov nemá peniaze na právne zastúpenie a advokátovi či advokátskej kancelárii z toho "netečie" ani cent. Bohužiaľ, ako som sa dočítal, táto služba je zväčša dostupná len v americkom súdnom systéme a v Českej republike, či na Slovensku to nemá obdobu. Podľa môjho názoru je táto grátis práca veľmi prospešná, keďže aj ľudia zo slabších, či nižších sociálnych vrstiev majú právo na spravodlivosť v podobe kvalitného advokáta, ktorého by si nemohli dovoliť. Aby som však termín uviedol správne, používa sa aj v iných odvetviach - zväčša ide o dobrovoľníctvo.

Summa summarum - spoločne, pospolu, vedno, kolektívne, hromadne, korporatívne, dohromady, dovedna, bok po boku, súborne, komplexne, celostne, spolu.
Ďalší veľmi pekný termín. Priam zbožňujem, keď sa zo slova, poprípade zo súboru slov komplikovaného výrazu "vyrojí" niečo úplne jednoduché, niečo, čo pozná snáď každý smrteľník. To je presne príklad tohto dvojslovného termínu. Slovo pochádza z latinčiny a ozaj vyjadruje to na svadbách často omieľané slovo - "spolu", knižné použitie uvádza:  "bok po boku" budeme vedľa seba stáť až kým nás smrť nerozdelí.



Ofenzíva - vo vojenstve: spôsob boja uprednostňujúci útok, väčší vojnový alebo frontový útok. v športe - spôsob hry zameraný na útok.
Väčšina ľudí si toto slovo spája hlavne s hokejom. "A hráči sú aktuálne v ofenzívnom režime" znie nám z televíznych prijímačov počas hokejového zápasu. Ale ja by som chcel poukázať na inú ofenzívu. Na ofenzívu v našich životoch. Priznajme si to, koľko z nás ľudí žije ofenzívne? Áno, väčšina z nás si to ani neuvedomuje. Ofenzívny spôsob života je taký, keď si ľudia prestanú všímať všetkých naokolo a všetko čo robia, alebo čo plánujú vykonať je výhradne pre ich vlastné ciele, vlastné uspokojenie, potešenie. Áno, beriem, v živote netreba zostať stáť na hluchom mieste, treba sa posúvať ďalej, ale určite nie ofenzívne - dravo. Keď to život vyžaduje, stať sa na pár hodín ofenzívnym hráčom no zároveň si uvedomiť, ako to ovplyvní moje okolie. Pravidlo obchodu hovorí: "ber alebo neber", ale ty sa pred tým, než bezhlavo prijmeš uisti a poriadne zváž, či to tvoje "beriem" nebude začiatok konca pre teba samého. Lebo v zápale hry, v zápale ofenzívy si zrazu môžeš uvedomiť, že už to nie si ty. Už to nebudeš ty, ktorého tvoje okolie tak dôverne poznalo, ale bude z teba ofenzívny arogantný hráč mysliaci len na svoje ciele. Ale vtedy bude už neskoro.

World Wide Web - v doslovnom preklade "svetová rozsiahla sieť" alebo celosvetová sieť, je označenie pre aplikáciu internetového protokola HTTP.
Aby som veci uviedol na pravú mieru, širokému významu tohto slovného spojenia nerozumiem ani ja. Ale je tu niečo čomu rozumiem a čomu istotne rozumiete aj vy - je to Internet. Internet je vlastne výsledok, produkt celosvetovej siete WWW. Milióny domácností sa denne pripájajú na tento server a na sieti nachádzajú všetko to, čo im chýba v reálnom živote - lásku, šťastie, vzťahy, potešenie, ale aj radu iných vecí, pre ktoré je na internete nekonečné množstvo možností. Áno, priznávam to na plnej čiare, internet ovplyvnil civilizáciu ľudí. Pozitívne? Negatívne? Na prvý pohľad pozitíva výrazne prevyšujú a mnoho ľudí, ktorí ešte neskúmali, čo sa skrýva pod pokrievkou, tomuto klamu skutočne aj uveria. Nebojím sa smelo priznať že internet sa stal novodobou drogou. Zväčša si to mnoho ľudí neuvedomuje - z domáceho rozpočtu nemiznú žiadne peniaze, človek nie je nasiaknutý cigaretovým dymom, všetko je relatívne fajn. No niečo mizne a tá vec sa už nedá vrátiť späť, je to totiž čas. Čas, ktorý si namiesto ustavičného vymetania online hier mohol venovať svojim priateľom, známym, dokonca aj samému sebe. Ja netvrdím, že máš na internete denne stráviť hodinu a nikdy nie viac, ja tvrdím, že máš mať nad tým kontroluje. Aj ja konštatujem, že na internete niekedy strávim viac času, akoby som mal, no väčšinu tohto času robím niečo, čo spätne zväčša neľutujem. (Pozeranie seriálov s pridanou hodnotou vie človeka aj inšpirovať, nie len mu zabiť čas, preto sa niekedy nad seriálmi aj zamyslite a prídete na to, čo vám chcel povedať.) Čiže summa summarum, nedaj sa zlákať touto novodobou drogou a povedz si, kedy máš dosť.



Lingvistika - veda skúmajúca prirodzený jazyk.
Zaujímavé slovo, rovnako ako je zaujímavý aj náš, pre cudzincov zväčša krkolomný jazyk - naša slovenčina. No aj napriek tomu, že väčšina populácie Slovenska má v rodnom liste štátnu príslušnosť k tomuto štátu, v praxi to neznamená, že majú automatickú príslušnosť aj k tomuto jazyku. Možno teraz budem znieť hlúpo, ba až expresívne, ale množstvo ľudí je gramaticky "negramotných". Toľko ľudí, ktorých by sa na Slovensku našlo, ktorí nevedia rozlíšiť písanie mäkkého i a tvrdého y, ktorí nevedia používať pravidlo "di ti ni li", toľko ľudí tvorí alarmujúce číslo. A je smutné, že drvivé množstvo ľudí má vzdelanie, ktoré ale nekorešponduje so schopnosťou napísať súvisle jeden text bez množstva pravopisných a gramatických chýb. Nechcem týmto vyznieť ako nejaký strašiak, ktorý je neviem aký "slušňák" a neviem čo ešte, ale myslím, že stojí na zamyslenie, že s gymnazistom, ktorý mal na vysvedčení zo slovenčiny ledva trojku a v diktáte nespočet chýb asi nebude niečo v poriadku. Naučme sa správne komunikovať a písať, chlieb síce nebude lacnejší, ale v porovnaní s ostatnými krajinami aspoň nebudeme len krajina hlupákov.

Nikdy nevieme, akým smerom sa život vyvŕbi a to sa potvrdilo aj v prípade tohto článku. Na začiatku to bol len nevinný pokus o vysvetlenie cudzích slov, ktorý sa vplyvom polnoci premenil na horlivú úvahu o význame týchto slov v dnešnom živote. Ak som týmto článkom niekoho pobúril, alebo sa jeho názor nestotožňuje s tými mojimi, ospravedlňujem sa, ale nič viac s tým nemôžem urobiť. Aj ja som prekvapený, akým smerom sa tento článok vyvinul, ale ak je toto štýl písania, ktorý som dlhé roky hľadal, tak sa ho len tak nevzdám. Aj keď po tomto článku určite pôsobím ako nafúkaný "vševedko", vedzte, že (až) taký v skutočnosti nie som a veľmi ma potešíte, ak svoje názory na tento článok, na túto "výkladňu" cudzích slov zverejníte v rámci možnosti komentovania pod článkom. Lebo spätná väzba vždy poteší.


zdroje:  
odborné výklady - wikipedia.org, slovnik.azet.sk
              obrázky - jenzeny.cz, eastwood.nsw.edu.au, law.rwu.edu, occupycorporatism.com


DP.

2 komentáre:

  1. Fíha, ty jsi se asi nudil, že? Nebo jsi jenom hrozně kreativní, protože mě by fakt nenapadlo napsat článek, kde bych jen ze své zvědavosti vysvětlovala cizí slova. :)
    Já jsem nedávno dočetla Ten, kdo stojí v koutě a právě jsem narazila na dvě slova, která může znát každý, ale je to slovo korpulentní a záducha. A teď to používám všude a chovám se přesně jako ty. Vykládám to někomu, u koho tuším, že to nebude znát a pak mile ráda vysvětluju, co to znamená. O:) ^^

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Fakt neviem, či som sa nudil, alebo som hrozne kreatívny, ale skôr by som sa priklonil k tej prvej možnosti. Ale na moje prekvapenie ma celkom bavilo písať tento článok, bolo to niečo také iné :-)

    OdpovedaťOdstrániť